Komerční prezentace Aktual.: 21.02.2025 12:54

Praha – Museum Kampa v Praze vystavuje do 1. června tvorbu loni zesnulého výtvarníka Pavla Reisenauera. Věnovalo mu dvě patra Sovových mlýnů, vedle známějších ilustrací pro týdeník Respekt dostala velký prostor také jeho nepříliš známá volná tvorba. Výstavu muzeum domluvilo ještě za života umělce, který zemřel před rokem ve věku 62 let. Musí se tak jednat o posmrtnou retrospektivu, uvedli dnes zástupci muzea na novinářské prohlídce. Zájemci ji mohou navštívit od soboty.

Reisenauer se věnoval kresbě, malbě, kresbě a také fotografii. Vytvořil rovněž soubor velkoformátových grafik, kreslil komiksy a ilustrace pro Lidové noviny a pro knižní nakladatele. Bez jeho leckdy sžíravých kreseb a provokativních karikatur dlouho nebylo možné spatřit obálku týdeníku Respekt, ať v novinové nebo časopisecké podobě.

Své obrazy a malby Reisenauer nikdy moc nevystavoval. S výstavou v Museu Kampa souhlasil po naléhání svého přítele Petra Bielického, který se s historičkou umění Alenou Pomajzlovu ujal role kurátora. Autor sám váhal. „Dal najevo, že si není úplně jist, jestli je to tak dobré,“ řekl dnes novinářům Bielický, přesvědčený jako iniciátor výstavy o výjimečnosti Reisenauerovy tvorby.

V Museu Kampa zaujmou monochromaticky laděné malé formáty s karikaturními a satirickými prvky. A také knižní práce. Reisenauer nejprve ilustroval texty Petra Placáka, například jeho prózu Medorek. Spolupracoval s nakladatelstvím Divus, ve kterém v roce 1995 vydal komiks Smrt po životě. Nakladatelství zapůjčilo jeho grafiky a tisky.

V každém vystaveném díle je přítomný humor, svérázný pohled. „I u obrázků, které vypadají, že jsou velmi vážné, vždycky najdete nějaký posun, vtip, ironii nebo satiru. Nejsou to ale vtipy, je to jeho interpretace, jíž upozorňoval na věci, které si myslíme, ale neříkáme je,“ řekla ČTK Pomajzlová.

Novináře dnes provázela v tričku s nápisem Polopravda vítězí, stylizovaném podle prezidentské standarty. Heslem původně Reisenauer ilustroval rubriku Respektu Minulý týden, která každou událost shrnula do jediné věty. Slogan Polopravda vítězí podle Pomajzlové ukazuje, jak je výstava aktuální.

Týdeník Respekt k výstavě připravil Reisenauerovu monografii, podle šéfredaktora Erika Taberyho mnohem obsáhlejší, než by byl katalog. Kniha obsahuje průřez obálkami týdeníku mezi lety 1991 do 2024, ale i vystavené Reisenauerovy obrazy, kresby a fotografie. „Doprovodné texty popisují jeho začátky v předrevolučním undergroundu i zákulisí vzniku obálek Respektu. Je to zatím nejucelenější pohled na Pavlovu tvorbu,“ přiblížil Tabery.

Dříve než začal pracovat pro Respekt, byl Reisenauer topičem a nočním hlídačem. Do Respektu nastoupil hned na počátku časopisu v roce 1990. Nejdříve pomáhal s grafickou úpravou, nedlouho poté začal připravovat titulní strany. V roce 2008 za své kresby dostal novinářskou cenu Karla Havlíčka Borovského.

 

Podíl.
Exit mobile version