Americká vesmírná agentura se pokouší komunikovat vědu nečekanými způsoby. Na začátku března představila svou první hru na hrdiny, v které kombinuje zábavu a poznání.
„Nad městem Aldastron na toulavé planetě Exlaris se vznáší temné tajemství. Tamní vědci, kteří se věnují studiu vesmíru, zmizeli. A stejně tak zmizel z okolí Země Hubbleův vesmírný dalekohled. Jen posádka odvážných dobrodruhů může odhalit, co se stalo. Zvládnete tuto výzvu?“ Tohle není ukázka z nějaké videohry, ale z oficiálního materiálu americké vesmírné agentury NASA.
Konkrétně z její první hry na hrdiny podobné českému Dračímu doupěti nebo americkému Dungeons and Dragons. NASA, konkrétně její Goddardovo kosmické středisko, se pokouší tímto způsobem oslovit další skupiny mladých lidí a vyvolat v nich zájem o vědu. Dobrodružství je totiž založené také na využití fyzikálních znalostí a poznání, které postavy nasbírají při své cestě.
- Jeden z hráčů, tzv. Pán jeskyně (PJ), před hrou připraví úvodní příběh, mapy apod. Ostatní hráči se poté tohoto příběhu zúčastní – každý z hráčů představuje jednu postavu fantasy světa (trpasličího bojovníka, elfího kouzelníka a podobně), celá družina pak dohromady putuje světem vytvořeným Pánem jeskyně s cílem splnit přijaté úkoly, získat peníze a slávu.
- Obecně neexistují limity, co hráči mohou a nemohou, o následcích jejich činů rozhoduje Pán jeskyně, některé běžné herní situace (boj, sesílání kouzel, využívání zvláštních schopností) se řeší na základě číselných tabulek uvedených v pravidlech a prvku náhody – hodů kostkami. Používají se kostky klasické šestistěnné a o něco méně tradiční desetistěnné a občas i osmi- či čtyřstěnné. Hraje se na čtverečkovaném, hexovém nebo prázdném papíře, popřípadě bez něj.
- (Zdroj: Wikipedia)
Jak by lidstvo změnila ztráta Hubbleova teleskopu
Zápletkou hry je pátrání po Hubbleově dalekohledu (reálně byl vypuštěný roku 1990), který se v tomto vyprávění nejenže nevyskytuje nedaleko Země, ale dokonce ani nikdo netuší, že by kdy existoval. A protože neexistuje, nemá Země ani Webbův vesmírný dalekohled, chybí jí i Mezinárodní vesmírná stanice. A také v důsledku postrádá i spoustu technologií, které naše civilizace díky výzkumům spojeným s nimi má – například ty, které odhalují rakovinu, sledují ohrožené druhy nebo dekódují starověké rukopisy.
Příběh, kde se hráči ujmou rolí vědců z NASA, odhalí, že stanice byla unesena – a to pomocí magie, respektive „energie vakua“ bytostmi z fantastické planety Exlaris. A velkou roli v tom hraje i drak. V tomto prostředí pak musí hráči záhadu vyřešit a v ideálním případě dalekohled vrátit do Sluneční soustavy.
Přitom se hráči dozvědí spoustu zajímavostí nejen o samotném Hubbleově teleskopu, ale také o červeném posunu, energii vakua, gravitačních čočkách nebo temné energii.
Zápletka není nijak zásadně originální, ale zajímavě kombinuje zaběhlá klišé fantasy, jako jsou temní elfové, zelení draci nebo hamižní goblini, s reáliemi našeho světa, jako je právě Hubbleův dalekohled.
Dračí doupě ve vzdálené mlhovině
NASA tuto hru, vlastně jedno dobrodružství, vydala 4. března 2024. Je nezávislá na nějakém konkrétním systému, s lehkou snahou se dá tedy zahrát v téměř jakémkoliv existujícím systému stolních her na hrdiny. tedy například starém českém Dračím doupěti, moderní Jeskyně a draci, Dračí hlídce, nebo v mnoha zahraničních systémech, jako je řada edic Dungeons and Dragons, 13th Age, Warhammer Fantasy Roleplay a mnoha a mnoha dalších.
Autorkou hry je mladá specialistka NASA na komunikaci Christina Mitchellová. Ta se v agentuře zpočátku podílela na výběru snímků, které se budou veřejně prezentovat, ale její nový projekt ji posunul v komunikaci vědy mnohem dál: právě k tomuto ambicióznímu projektu.
Hra je dostupná zdarma přímo na stránkách NASA. Kromě dobrodružství je její součástí i stylizovaná mapa části fiktivní planety Exlaris.