Po více než čtyřiceti letech se díky digitálnímu zrestaurování vrací do kin snímek Kalamita. Filmovou moralitu natočila v normalizačním Československu Věra Chytilová a nabídla v ní Bolku Polívkovi jeho první hlavní roli. Herec v pořadu 90′ ČT24 zavzpomínal, že se mu na Kalamitě líbilo určité „odbojářství“.

Tehdy třicátník Bolek Polívka ztvárnil mladíka Honzu, který nastoupí u dráhy, aby si místo vysokoškolských studií našel pořádnou práci a stal se strojvůdcem. Během prvních týdnů „opravdového života“ je vystaven menším osobním kalamitám prakticky s každým, koho potká, ať už jsou to ženy, nebo ne úplně funkční systém.

Kalamitou skončí i jeho iniciační zkouška, když při první samostatné jízdě jeho vlak zasype lavina. V uzavřeném vagonu se lidské slabosti projeví silněji než v běžných situacích.

„Neustálá touha po tom, být autentický a být svobodný, což v tehdejších podmínkách vůbec nebylo jednoduché, být pochybující, to by mělo v člověku aspoň trošku zůstat,“ shrnuje Polívka přesah filmu do současné doby.

Scénář pro cenzory

Kalamitu natočila Věra Chytilová na konci sedmdesátých let, kdy se po vynucené pauze mohla vrátit na Barrandov. Divácký zájem o podobenství o morální apatii normalizované společnosti byl natolik velký, že v Praze bylo promítání filmu dokonce zakázáno.

„V Rudém právu vyšla kritika, že to není naše realita, že z toho děláme karikaturu našeho života. A vím, že lidé stáli frontu před kinem, podávali si to Rudé právo, smáli se, tou kritikou se fronta ještě zvětšovala,“ podotýká Polívka.

Snímek vznikal pod dohledem cenzury, podle Polívky si ale Chytilová dovedla Kalamitu vybojovat. „Když za mnou přišla se scénářem, říkal jsem, že v tom nebudu hrát, že je to příšerná socialistická ubohost, a ona říká: ‚To ne, ten scénář je jen proto, aby to oni schválili, potom si budeme moct dělat, co chceme!‘. To se mi líbilo, že tam bylo ukryto jakési ‚odbojářství‘,“ vzpomíná. 

Natáčení Kalamity přerušovala také chřipková epidemie i problémy s počasím, Chytilová volný čas využila k dokončení další filmové morality – Panelstory aneb Jak se rodí sídliště. Prostřednictvím mozaiky osudů obyvatel pražského Jižního Města kriticky portrétovala sociologická témata.

Premiéru měla restaurovaná Kalamita v půlce ledna na pražské přehlídce KVIFF Classics věnované návratům filmových legend. Od 23. ledna snímek promítají i další kina.

Podíl.
Exit mobile version