Horizont ČT24: Ukrajinské herní studio vydalo nový díl hry S.T.A.L.K.E.R. (zdroj: ČT24)
Patnáct let čekali fanoušci na nový díl akční počítačové hry S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl. Ukrajinští vývojáři ze studia GSC Game World se potýkali s mnoha různými překážkami a do jejich práce výrazně zasáhla válka. Kvůli ruské agresi na Ukrajině se část týmu přesunula do České republiky. Kvůli brutálnímu konfliktu pak také změnili některé detaily v samotné hře. O jejich práci také vznikl dokument, který je k vidění volně na internetu.
Propracované detaily prostředí, kterým hráč prochází z pohledu první osoby, přinesly původním dílům Stalkera uznání a oblibu, říká zpravodaj ČT David Miřejovský. Nyní jde o nový návrat do Zóny.
Po letech, které provázelo ukončení, obnovení i zásadní přepracování scénáře, vypustili autoři do světa další hru, která se odehrává v okolí Čornobylu. Ano, Čornobylu. Po zahájení ruské invaze na Ukrajinu totiž ukrajinština nahradila dříve používanou ruštinu. Jde především o nápisy na budovách, kolem kterých hráči procházejí. Postavy mluví ve více jazykových mutacích, angličtina je v herním světě samozřejmostí.
V Rusku se hra prodávat nebude
Děj je znovu volně inspirovaný knihou Piknik u cesty Arkadije a Borise Strugackých i filmem Stalker Andreje Tarkovského. I přes tyto ruské kořeny se ale S.T.A.L.K.E.R. 2 v Rusku prodávat nebude, připomíná Miřejovský.
Autoři se tak rozhodli, přestože v zemi měli velkou fanouškovskou základnu. Po začátku invaze se od ní ale kvůli své podpoře ukrajinské identity dočkali urážek. Tento trh proto opustili a smazali i už natočené dialogy v ruštině.
Jeden z tvůrci zahynul u Bachmutu
Jeden z předních tvůrců Volodymyr Ježov navíc po začátku plnohodnotné ruské agrese vstoupil do armády. Před dvěma lety, na začátku prosince 2022, padl při obraně Bachmutu. „Vždy se staral o ostatní víc než o sebe. V těžkých chvílích myslel především na zajištění bezpečnosti své jednotky,“ řekl tehdy jeho spolubojovník Andrij.
Původní tři díly Stalkera vyšly v letech 2007 až 2009. Fanoušci na další pokračování museli čekat dlouho. O dva roky vydání odsunula válka. V posledních měsících pak vývojáři ještě ladili detaily. Například vypustili zvuk sirén protileteckého poplachu, který je teď pro mnoho Ukrajinců traumatizující. Autoři nechtějí asociovat konkrétní reálný válečný konflikt. I proto na scénáři pracovali déle, než původně zamýšleli.
„Monology a příběhové zvraty nově získaly dříve nezamýšlený kontext. Vše jsme zkontrolovali a udělali cílené úpravy. Změnili jsme vyznění některých scén a zjemnili ironii,“ říká vedoucí scénárista herního příběhu Jaroslav Kravčenko.
Temná atmosféra Zóny se nezměnila. Postapokalyptické okolí města Prypjať je ve hře znovu místem narušených fyzikálních zákonů, anomálií i mutantů, dodává Miřejovský. Tvůrci doufají, že také nový díl si brzy získá přízeň hráčů po celém světě.
Novinář vidí význam hry pro Ukrajinu i svět
Herní novinář Jaromír Möwald v pořadu Horizont ČT24 zdůraznil význam hry pro ukrajinský lid, protože ji může považovat za svou. A pak význam pro svět, protože představila téma výbuchu ukrajinského Černobylu. „Už v roce 2007, když vyšel první díl, už tehdy to byla hra, která uhranula svět rozlehlostí mapy, citem pro detail, kdy tam byly zpracovány věci do té doby nezpracované v herním světě.“
To podle něj platí i pro nový díl, považuje ho za revoluční, byť vývoj byl ovlivněn spoustou okolností, které ho znesnadňovaly. Dodal však, že v současné době hra není v nejlepším technickém provedení. „Takže čekáme na aktualizace, které zlepší zážitek.“