![](https://i0.wp.com/fs2-ct24.ceskatelevize.cz/image/NGM4ODhmZWU5MjU1MmVkNvXnlgK0l2veOwHZAfeheK2HGkM5UM3repXroHOWPtH9M-TDERoeu3v72pY1vCTa744REYPjUanVh6r3zUAtcrVaMr6lqd869m5Jg2TL8y1367HTKSzujTAIZtg3s2-b3SJ7U-H3U9VBwMTS7nNTGRVB9tWFMLGlKhVdWuNw6duF.jpg?width=1200&w=1200&resize=1200,0&ssl=1)
Snímky Brutalista, Emilia Pérez či Duna: Část druhá mají několik věcí společných. Všechny mohou získat Oscara za rok 2024 pro nejlepší film a všechny se staly příspěvky do pokračující diskuse o přiznaném využití umělé inteligence ve filmech. Americká Akademie filmového umění a věd, která prestižní filmové ocenění uděluje, zvažuje, že oznámení o „spolupráci“ s AI uloží filmařům jako povinnost.
Na nejlepší film roku 2024 nominovala Akademie deset titulů. Do diskuse na téma „Ceny Oscar a umělá inteligence“ přispělo, aniž by to bylo jejich záměrem, hned několik z nich. Po pokrokové technologii sáhli tvůrci favorizovaného krimi muzikálu Emilia Pérez, pokračování sci-fi Duna, architektonické drama Brutalista či životopisné vyprávění o písničkářské legendě Bob Dylan: Úplně neznámý.
Filmaři už můžou Akademii informovat o použití AI. Ovšem jde o dobrovolné oznámení. Akademie nyní zkoumá, jak se umělá inteligence při výrobě filmů využívá, a pracuje na doporučeních s cílem uložit tvůrcům oznámení o AI jako povinnost. Nová pravidla by měla být zveřejněna v dubnu, s platností pro udělování Oscarů v roce 2026, tvrdí magazín Variety.
Kaskadéři z Boba Dylana, oči z Duny
Nástroje a postupy využívající umělou inteligenci pro vizuální efekty nejsou nic nového. Takové technologie jsou nicméně čím dál běžnější a také „umí“ stále více. Kupříkladu tvůrci snímku Úplně neznámý s Timothéem Chalametem v roli Boba Dylana zapojili do výroby nástroj pro strojové učení Revize od australské společnosti Rising Sun Pictures, který se podle jejího webu používá „především pro náhradu tváří, změnu věku, výměnu těla a další úpravy podoby“.
Produkční společnost Searchlight Pictures časopisu Variety řekla, že technologie nepomohla k žádnému „tvůrčímu vylepšení“, ale sloužila jako podpora ve třech krátkých širokých záběrech, aby se kaskadéři na motocyklech podobali hercům, což je „typ záběrů, který se používá už desítky let“.
V pokračování sci-fi Duna zase jiný nástroj AI pomohl ušetřit stovky hodin práce při přebarvování očí herců na výrazně modré, jimiž se vyznačuje fiktivní pouštní národ Fremenů z planety Arrakis.
Hlasový rozsah Emilie Pérez
Kontroverznější se zdá – a také to vyvolalo rozjitřenější reakce – zapojení umělé inteligence do postprodukce snímků Emilia Pérez a Brutalista. Úpravy se totiž týkají hlasů herců.
Režisér Jacques Audiard při dolaďování krimi muzikálu Emilia Pérez o mexickém šéfovi drogového kartelu, jenž se cítí být ženou, využil nástroj ukrajinské společnosti Respeecher. Jak popsal Cyril Holtz, který měl na starosti mix zvuku, v rozhovoru na filmovém festivalu v Cannes, k AI tvůrci přistoupili, protože bylo nutné zvětšit rozhlas hlasového rejstříku představitelky hlavní role, transgender herečky Karly Sofie Gascónové.
Její hlas byl smíchán s hlasem francouzské zpěvačky Camille, která je spoluautorkou hudby k filmu. Což v případě muzikálu, sbírajícího filmová ocenění v této kategorii, může působit problematicky.
Brutalista mluví lépe maďarsky
Brutalistu natočil Brady Corbet a v téměř čtyřhodinovém snímku staví před diváky příběh maďarského židovského architekta, jenž buduje po válce v Americe nový život. Střihač filmu Dávid Jancsó v rozhovoru pro technologický časopis Red Shark News prozradil, že maďarštinu představitele hlavní role Adriena Brodyho vylepšil pomocí umělé inteligence.
Brody má sám maďarské kořeny po matce – fotografce a také emigrantce –, nicméně narodil se a žije v Americe a ani měsíce procvičování s jazykovým lektorem jeho maďarštinu úplně nedovedly zbavit přízvuku.
Jancsó, sám rodilý Maďar, popisoval, že k dosažení přesné výslovnosti využil zvukovou technologii s AI, která umožnila přidat do Brodyho řeči jednotlivé hlásky „jednoho z nejtěžších jazyků na výslovnost“, a to tak, že ani „místní nepostřehnou rozdíl“. To samé provedl v maďarštině Britky Felicity Jonesové, která hraje architektovu manželku.
Režisér Brutalisty Brady Corbet následně ujistil, že na hereckých výkonech Jonesové a Brodyho – oba jsou nominováni na Oscara – se tímto zásahem nezměnilo nic. Očištění od přízvuku se týkalo jen jednotlivých hlásek v maďarských dialozích, nikoliv v angličtině, navíc šlo o „ruční proces“ zadávání úprav. Jako základ byly použity vlastní hlasy herců a také hlas maďarského střihače. Nástroj společnosti Respeecher, který zvukař použil, je přiznán v titulcích.
Pistole na hřebíky místo kladiva
V podcastu magazínu Vanity Fair se ke kritice vůči použití AI v Brutalistovi vyjádřil i herec Adrien Brody. „Chápu, že žijeme v době, kdy i pouhá zmínka o umělé inteligenci je trochu dráždivá,“ podotkl. Naznačení, že jeho herecký výkon je dílem umělé inteligence, se ho dotýká, protože snižuje intenzivní přípravu na roli. Brody se proto přimlouvá, aby lidé více vnímali věci v kontextu.
Rovněž podle Jancsóa by mluvení o AI nemělo být vnímáno jako kontroverzní, zvlášť když se používají nástroje, které jen šetří peníze a urychlují práci, která se prováděla i dříve.
„Iluzi plynulé dialogové stopy se snažíme vytvořit od počátku kinematografie,“ poznamenal v listu The Washington Post k diskusi David Barber, prezident americké organizace Motion Picture Sound Editors, sdružující profesionály v oblasti zvuku. K jasnému vysvětlení, co AI ve zvukové branži znamená, použil s odkazem na Brutalistu stavitelský příměr: Představte si, že pracujete na střeše budovy a kladivem a hřebíky připevňujete tašky. Pak přijde někdo, kdo vám pomůže pistolí na hřebíky.
Mladší Ford i Hanks
Dalekosáhle širší a z mnoha důvodů spornější – od autorských práv po etiku – možnosti AI v kinematografii nastínil už dříve třeba Indiana Jones. V posledním dobrodružství neohroženého archeologa se loni objevil o dekády mladší Harrison Ford. Podobně v dramatu Here „zázračně“ ubyly vrásky Tomu Hanksovi a Robin Wrightové.
Z novějších počinů lze jako příklad podobného cestování časem zmínit třeba sci-fi horor Vetřelec: Romulus, který je na Oscara nominován za vizuální efekty. Jako odkaz na začátek kultovní franšízy o vesmírném monstru nechali tvůrci „vyrobit“ podobu nyní už zesnulého herce Iana Holma, který hrál v prvním filmu z roku 1979. Jeho „vzkříšená“ postava androida se podle webu The Hollywood Reporter stala „mrazivou metaforou“ této technologie.
Nominace AI neovlivnila
Když se ukázalo, že dva hlavní uchazeči o Oscary za rok 2024, tedy Emilia Pérez a Brutalista, sáhli ve střižně po umělé inteligenci, média se ptala, jestli to nepokazí jejich šanci na ocenění. Minimálně nominace naznačily, že nejspíš nijak zvlášť. Právě tyto snímky v počtu šancí na výhru totiž vedou.
Jenže škála použití nástrojů umělé inteligence je už nyní poměrně široká. A ať už byla použita jen k usnadnění nepříliš zásadních úprav, nebo k zjevnému vytvoření nové postavy či světa, oficiální přiznání rozsahu by pomohlo akademikům rozpoznat, kolik pro dosažení výsledku udělal člověk.
Zda se některý ze zmíněných snímků stane podle Oscarů tím loňským nejlepším, bude známo 3. března. Čeští diváci si do té doby mohou udělat sami názor, protože Brutalista, Emilia Pérez či pokračování Duny se už objevilo nebo ještě objeví během února v českých kinech.