Aktual.: 12.11.2024 10:12

Brusel – Na klavír začali hrát už ve čtyřech či v šesti letech, denně cvičí několik hodin a jejich obrovský talent již ocenili na několika mezinárodních klavírních soutěžích. Nyní české klavíristy – desetiletou Vivi Nguyen, čtrnáctiletou Noru Lubbadovou a stejně starého Adama Znamirovského – pozná i publikum v Bruselu. Nadaní umělci se v uplynulých třech dnech zúčastnili mistrovských lekcí na Královské konzervatoři v belgické metropoli a večer vystoupí v prestižním koncertním sále Flagey. Do Bruselu s nimi zavítali v roli mentorů projektu uznávaní čeští klavíristé Ivo Kahánek a Jarmila Holcová.

Nejmladší z trojice českých klavíristů je Vivi Nguyen, která žije spolu s rodiči v Praze. „Líbila se mi videa, která mi maminka pouštěla,“ odpověděla na dotaz, proč si v šesti letech vybrala právě klavír. Cvičí každý den, o víkendu čtyři hodiny, přes týden, když chodí do školy, dvě hodiny. „Baví mě hrát nové skladby, chodit na soutěže a hrát na koncertech,“ dodala v rozhovoru s ČTK s tím, že potlesk od diváků se jí také líbí. „Radši si hraju víc pro sebe,“ doplnila ale. Na večerním koncertě vystoupí se třemi skladbami, jednou například od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

Druhou českou klavíristkou je Nora Lubbadová. „Na klavír hraju od čtyř let, seznámila jsem se s ním, když jsem chodila na houslové hodiny mé sestry a tam jsem viděla, že ji paní učitelka doprovází na klavír,“ popsala. „Zaujalo mě, jak ten nástroj krásně vypadá a když jsem uslyšela jeho zvuk, tak jsem byla rozhodnutá, že na něj potřebuji hrát,“ dodala mladá umělkyně.

Cvičí každý den, ale jak vysvětluje, liší se to podle toho, kolik času jí zabere škola. „Ono popravdě není ani tak důležité, kolik hodin hrajete, ale jak hrajete,“ říká s tím, že většinou to je od dvou do osmi hodin denně.

Mistrovské kurzy, takzvané masterclasses, na bruselské konzervatoři probíhaly také s americkým koncertním pianistou Danielem Blumenthalem a českou klavíristkou a pedagožkou žijící v Bruselu Bohuslavou Jelínkovou Çavuşoğlu. „Já jsem se pana profesora Blumenthala trošku bála, protože je obrovská kapacita a výborný pianista. Je ale také velmi lidský a přátelský. A dal mi spoustu rad týkajících se výrazu, hudebního cítění i techniky,“ doplnila Nora Lubbadová, která na dnešním koncertě zahraje díla Wolfganga Amadea Mozarta a Bedřicha Smetany.

Každou hodinu s profesorem Blumenthalem si podle svých slov užíval i Adam Znamirovský. Na klavír začal hrát rovněž ve čtyřech letech a uchvátil ho zejména nádherný zvuk tohoto nástroje. „Každý den cvičím podle toho, kolik mám času, ale jsem schopný cvičit až osm hodin denně,“ uvedl mladý klavírista s tím, že ruce ho nebolí. „Ve škole mám individuální studium, takže studuju doma a jednou za půl roku dělám zkoušky ze všech předmětů,“ dodal. Při večerním vystoupení odehraje skladbu Sergeje Prokofjeva.

Společně s trojicí mladých umělců z České republiky se projektu účastní i tři hudební naděje z Belgie: jedenáctiletá Iris Keijzerová, čtrnáctiletá Mahault Skaová a devatenáctiletá Jannat Huseinzodaová.

Čeští mentoři celého projektu Ivo Kahánek a Jarmila Holcová na česko-belgické kulturní výměně oceňují zejména to, že mladí muzikanti mají možnost získat nové zkušenosti na mezinárodní scéně. Vzdělávací pobyt jim navíc nabídne cenné kontakty a prostor pro vzájemnou inspiraci a výměnu zkušeností, které se jim budou do budoucna hodit. Zatímco čeští studenti docházeli na hodiny ke dvěma pedagogům z Belgie, belgičtí mladí muzikanti naopak absolvovali mistrovské kurzy u českých klavíristů.

„Studenti si připravili repertoár, který nám dopředu sepsali. Skladby nám zahráli a my jsme se pustili do práce. Většinou jsme jim říkali věci související právě se skladbami, ale i které se týkaly například rukou a snažili jsme se jim co nejvíce pomoci,“ popsala v rozhovoru s ČTK Holcová.

Podle Kahánka je někdy výhodou, když student svého pedagoga nezná, právě jak tomu bývá během mistrovských kurzů. „Když člověk někoho vede a slyší ho každý týden, tak o spoustě věcí ví, nicméně na druhou stranu už spoustu věcí nemusí vnímat, protože je na ně zvyklý. Když pak vidíte cizího studenta, tak máte odstup a na první pohled vidíte například určité zlozvyky nebo věci, se kterými by potřeboval pomoci,“ uvedl slavný český klavírista a pedagog. „Je to pro ně i impuls do nové práce, je to velice motivující,“ doplnila ho jeho kolegyně.

Je vůbec potřeba u tak talentovaných studentů ještě něco opravovat? „Samozřejmě že ano, konkurence zejména u klavíru je naprosto vražedná. Studenti jezdí na různé klavírní soutěže, porovnávají se se svými vrstevníky a ty rozdíly tam jsou maličké, v detailech. To, co pro laika působí, že je naprosto geniální, tak pro nás znamená, že na tom můžeme tři hodiny pracovat,“ vysvětlil Kahánek.

„Navíc každý se snaží stát tím nejlepším a nefunguje to tak, že co se naučíte v dětství, tak se uchová do dospělosti. My také každý den cvičíme a pořád se snažíme zlepšovat. Ta práce nikdy nekončí,“ doplnila ho Holcová.

„Podpora mladých talentů je pro nás v Českých centrech nejen prioritou, ale i srdeční záležitostí. Vnímáme, jak důležité je hned v začátcích v kulturní branži propojovat se se světem a získávat zkušenosti,“ uvedla k projektu generální ředitelka Českých center Jitka Pánek Jurková. Spoluorganizátorem akce je právě České centrum v Bruselu a spolu s ním nadace Karel Komárek Family Foundation, která dlouhodobě podporuje mladé české talenty na jejich cestě za úspěchem.

Podíl.